Citrasupply's Weblog


Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung dan buah pinggang

Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung & buah pinggang

Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan……

Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.

Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasati:

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun  mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya semakin basah.

Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan ‘Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah.


Punca masalah engkau ini adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung.

Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)’

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya
7. Elakkan mandi selepas makan

8. Amalkan amalan:Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatus sauda.
10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
11. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

Sekian wassalam wallahuaqlam.

‘sharing is caring’

Dear Friends,
I’m strongly agreed on these issues because it happens to one of my friend in HSS Integrated Consultant. Beliau sekarang menjalani rawatan dialysis setiap 3 hari. Now its been already 9 years he is suffering with this kidney problem. The doctor yang check dia kata, the main cause is:


1.        Breakfast with Nescafe
2.        10am break with Nescafe
3.        Lunch with Nescafe ais
4.        Minum petang also with Nescafe.
5.        Malam supper pun pekena Nescafe.

So, hope for best for those who still love Nescafe.


About these ads

17 Komen so far
Tinggalkan komen

salam sejahtera..

berkenaan dgn cerita diatas mungkin saya boleh kongsi bersama. tetapi saya juga ingin mengemukakan beberapa persoalan yng saya belum kenal pasti jawabannya.. saya mohon sesiapa yang mengetahui hal ini bolehlah bagi nasihat atau komen.

masalah saya dengan cerita itu sama saja, dalam masa 2 bulan ini saya kerap kali minum nescafe 3 in one. lebih kurang dalam satu hari 7 hingga 10 bungkus. saya seorang pekerja swasta yang tidak boleh lari dengan kesibukan kerja yang tidak menentu masanya. jadi salah satu cara untuk cergaskan badan saya minum nescafe 3 in 1 untuk terus saya bleh bekerja dan berfikir.

so, dengan ketagihan itu, saya mula merasakan kesihatan saya turut terjejas. selalu pening kepala, sakit badan tapi itu saya sudah biasa menghadapinya tapi yang saya tak boleh tahan saya tidak boleh tidur malam. selepas itu, saya merasakan bahagian perut sebelah kiri saya terasa dicucuk dan kesakitannya amat terasa. pergerakan saya terkawal. adakah itu disebabkan saya telah banyak minum nescafe atau sebaliknya.. harap sesiapa membaca artikal ini boleh membantu…

Komen oleh ardiy

saya rasa baik anda berjumpa dgn dktr dan menceritakan masalah anda ini dgn dktr agar anda lbh tahu apa puncanya dan cara utk mengatasinya.bersegera buat pemeriksaan darah,air kencing agar x terlmbt utk mengetahui punca sakit yg anda alami kerana jika anda bertanya pendapat org lain sdh tentu pelbagai reaksi n pendapat yg x msk d akal serta mmbuatkan anda takut,so nsht saya bersegera berjumpa dktr

Komen oleh aini

saya ade dgr yang nescafe juge x baek utk kesihatan. ia blh merosakkan saraf otak sedikit demi sedikit.malah ia juga blh merosakkan organ2 tubuh yang lain. tapi x taula. awallahua’lam. sy harap awak krgkan minum nescafe sbb minuman ini mmg berbahaya. skrg mmg kte x nmpak tahap bahayanya lg. tapi bila berlaku sesuatu kt kte baru kte sedar betapa bahayanya ia.

Komen oleh hafizah

mohon izin u publish kat facebook ya.. tq for the information..

Komen oleh saiful

Sebelum ni saya tak pernah rasa jantung berdebar-debar laju,tangan kaki sejuk,susah bernafas,rasa nak pitam gara-gara saya meminum nescafe.Efeknya datang waktu saya tengah memandu.Ya Allah betapa paniknya saya masa tu.Dah lama juga saya minum nescafe tapi bila efek datang pada saya,saya terus ‘haram’kan meminum nescafe.Berbulan-bulan juga efek ni pada saya.So doktor pun sarankan saya berhenti mengambil minuman berkafein.Sejak dari peristiwa itu,saya banyak mengamalkan cara hidup yang lebih sihat.Kesan lainnya pula sehingga kini saya mengalami ‘panik attack’.Saya cuba control situasi dengan menjaga pemakanan,bersenam dan berfikiran positif.Cuma sekarang ni apa saja makanan dan minuman yang berkafein telah saya ‘haram’kan untuk diri saya sendiri.Benda ni jadi pengajaran pada saya.So sesiapa yg baca artikel saya ni fikir-fikirkanlah kesihatan anda yang sangat-sangat berNILAI untuk kehidupan anda.

Komen oleh Haida

2,3 hari ini bila saya terbaca tulisan cik atau puan diatas barulah saya dapat tahu punca sebenar sakit saya.setahun setengah saya mengalami masalah yang sama atau mungkin lebih teruk lagi.umur saya 52 thn.

awal 2009 saya menagalami sesak nafas serta badan letih lesu.masuk hospital pakar dan hospital biasa buat check up.doktor kata normal.macam tak percaya,saya macam setengah mati,lemah longlai,perasaan seperti dunia berpusing.nak sembahyang pun susah,macam nak tumbang.macam-macam ubat dah cuba,tapi sama saja.tentulah fikir macam-macam.misti kena buat orang.pergi bomoh sana pergi bomoh sini-biasa lah kena buat orang.tak kisahlah buat ke atau tidak,tapi tak baik juga.

dulu saya penghisap rokok hampir 32 tahun.berhenti merokok sekarang,pun sama.saya juga penggemar NESCAFE. dah 20 thn saya minum nescafe.dah 3hari saya berhenti minum nescafe,rasanya raya goyang dah kurang sikit.saya pun kena PANIC ATACK yang disahkan olih pakar hospital permai j,bahru.minta komen atau sila hubungi saya, jamal 0137488442.

Komen oleh jamal

penyakit saya alami sama macam haida. macam macam ubat dah dicari.doktor pakar dah ramai jumpa.ujian kesihatan semuanya baik.sehingga artikal ini saya jumpa,rasanya nescafe yang membuat saya merana.sampai doktor psiktri saya kena penyakit PANIC ATTACK dan makan ubat pil.saya ingin bertanya pada haida panic attach itu masih ada ke.sila komen atau tel saya 0137488442 jamal

Komen oleh jamal

erm…..saye penggemar nescafe……saye rase badan saye skrg asyik lemah2 jer….adekah kerane nescafe?boleh saye tahu x ape die penyakit PANIC ATTACK ni….

Komen oleh nazri

hi,
saya nescafeholic. maybe nescafe ade kesan buruk tp cuba tengok dari kesan baik pula.?

Komen oleh anis

saya ada masalah apabila saya tidak meminum nescafe…satiap pagi saya wajip mnum, kalau tidah…saya merasa tidak bertenaga dan kepala saya sangat sakit…saya pernah demam teruk,saya makan ubat demam mengikut arahan dokter…tp demam tidak juga sembuh-sembuh dan sakit kepala saya saya tak lah macam mana nak trangkn..sakit sangat2…tp stelah saya mnum nescafe,tak sampai 1jam..saya sembuh dan aktiv semula…saya nak tau apakah cara saya gune untuk saya pulih kn kesihatan saya tanpa mengambik nesscafe?

Komen oleh kathrina

hermn…
berdasarkan apa yg saya bace…ade x org yg rasa pedih perut mcm saya? sebab mengikut kata doktor, tak boleh minum nescafe mase perut kosong sbb dia menghakis…

and kadang2 saya rasa tangan menggeletar mcm sakit parkinson gamaknya…kadang2, kalau pegang sesuatu, boleh terlepas sendiri dr pegangan…

sy tahu, nie semua effect dr nescafe…sy minum nescafe sbb nak stay up (sbb sy study)..then, pg sy minum sbb taknak mengantuk…itulah kebaikan nescafe. die meningkatkan hormon adrenalin yg buatkan kita kekal bertenaga. tp mungkin sebab itu jugaklah degupan jantung jadi semakin laju…

rasanya cara terbaik utk berhenti…dapatkan tidur yg cukup. x semestinya tidur yg lama tp kalau tidur sekejap dan berkualiti sudah cukup. kalau susah nak berhenti, minum sekali sehari sudah cukup untuk mengurangkan ketagihan…

semoga berjaya ^__^

Komen oleh Aziemah Gekozen

hi.. i think i am having or getting the same problem .. iread the first top artical. mentioned HSS CONSULT . i work there before .. during the office in damansara jaya and i wonder who is my friend that had fall sick .. my simpathy . now my heartbeat … i dunt noe why it is beating very fast every 2 minute.. since last 4 month but last two days it bacome stronger and i am feeling unconfortable. and start to worry . now i am searching some story link to my probem .. or..it is just the age ?

Komen oleh nusmawati

jap..jap..nescafe kopi kn

Komen oleh fiza

ye kot

Komen oleh fiza

saja nk bgi..bacalah..x nk suda

keburukan kopi hanya tipu belaka !!!!!!!!!!!!!!
1 ) dikatakan kopi itu tidak baik , sedangkan itu minuman nabi
2 ) Kopi dikatakan mempunyai kafein sedang kan setiap minuman dari tumbuhan mempunyai kafein , kalau kafein tidak baik mengapa kita minum air teh ?
3 ) dikatakan kafein menyebabkan otak lembab , namun kafein terdapat dalam kopi yang merangsang stimulasi otak
4 ) Dikatakan kopi boleh meyebabkan mandul , sedangkan kopi lah yang mengaktifkan rangsangan seksual
5 ) dikatakan kafein tidak baik untuk kesihatan, sedangkan dengan meminum kopi kita dapat mengelak diabetis
6 ) minuman kopi adalah para ilmuwan islam seperti IBNU SINA yang telah mencipta kopi herba dan minuman nabi , yang semestinya berkhasiat dan sesungguhnya nabi tidak pernah berbohong
7 ) kopi juga adalah minuman kegemaran yahudi dan orang barat …pelik?? mereka yang buat fatwa , mereka juga lah minum ..sebab apa mereka tak nak manusia jadi pandai
mereka nak manusia jadi cerdik sungguh supaya kita yang ikut ni pn percaya ckp mereka
8 ) bukan untuk membandingkan…cuba kalian lihat profeser di luar negara dan cuba lihat kebanyakan usahawan cina yang maju..dan cuba pergi ke majlis esklusif , yang dihadiri orang ternama terutama dari barat minuman apa yang mereka minum ? sudah tentu kopi………..
9 ) Cuba kalian siapa pemilik starbucks ? YAHUDI…..

Komen oleh fiza

x caye suda..x kesa ..

Komen oleh fiza

merujuk komen di atas mengenai kebaikan kopi.

baiklah. memang betul kopi itu banyak kebaikannya. tapi sekarang kita sedang bercakap mengenai Nescafe. Sebab ramuan dia lain sikit. Ilmuwan kat luar negara tu minum kopi mungkin takde gula. Atau letak sikit jer gula. sebab tu dia takde diabetes. yang nescafe 3 in 1, ada krimer, ada gula…setuju?

so, minum kopi tetap beri faedah. tapi nescafe? dah banyak orang jatuh sakit sebab nescafe.

Komen oleh Aziemah




Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s



Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers

%d bloggers like this: