Citrasupply's Weblog

Inspirasi & Ekspressi Untuk Semua Golongan Di Malaysia

Tips Diet Model Okinawa

Jepun merupakan sebuah negara yang mempunyai kadar jangka hayat antara tertinggi didunia.Purata rakyat negara matahari terbit ini hidup dalam lingkungan sehingga 80-90 tahun malah ada yang menjangkau sehingga 120 tahun. Rahsia rakyat jepun hidup lebih lama terkandung di dalam diet harian yang mereka amalkan:
jepang ler
1. Banyakkan makan makanan dari jenis kekacang,sayur-sayuran,buah-buahan,ikan laut,rumpai laut.

2.Lebihkan minum air suam sekurang-kurangnya 8 gelas sehari dan ocha iaitu teh hijau.

3.Kurangkan pengambilan lemak haiwan da sayuran.Minyak canola dan minyak dari biji-bijia lain adalah antara pilihan alternatif yang baik kerana termasuk dalam asid lemak mono tidak tepu.

4.Mengambil garam kurang daripada 3 camca teh sehari.

5.Mengamalkan prinsip makan hara hachi bu iaitu makan hanya 80 peratus kenyang bagi mengelakkan obesiti.

6.Sebaiknya hindari makan proses yang ditambah bahan kimia.Walaupun restoran makanan segera sudah banyak di kepulauan okinawa namun majoriti penduduknya tidak tergoda untuk memakannya.

7.Masak masakan lebih banyak dengan cara rebus ataupun dimasak seperti sup miso dengan hanya sedikit minyak menumis.

Inilah dia serba sedikt perkongsian diet gaya okinawa.Moga bermanfaat

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on November 13, 2013 by in Tips Kesihatan and tagged , , , , .
%d bloggers like this: