Citrasupply's Weblog

Inspirasi & Ekspressi Untuk Semua Golongan Di Malaysia

Fakta tentang Bruce Lee

1. Bruce Lee ada kecacatan bawaan dimana kaki yang panjang sebelah dan testis yang besar sebelah.

2. Bruce Lee sebenarnya memakai spec mata yg cukup tebal, dan dia menggunakan soft lens. Ternyata di Amerika soft lens sudah ada di zaman itu

3. Bruce Lee bukan 100% Chinese, ibunya Grace Lee adalah mixed chinese & german, jadi Bruce Lee memiliki 1/4 darah Jerman

4. Bruce Lee pertama kali tampil dalam film pada umur 3 bulan. Ia dibawa ayahnya, seorang yg cukup terkenal dalam Chinese Opera untuk tampil pada film pertamanya

5. Dalam suatu lelong dimana sebuah surat tulisan tangan Bruce Lee untuk memotivasi dirinya sendiri berjudul “My Definite Chief Aim” terjual sebanyak US$29,500.

6. Kecepatan pukulan Bruce Lee adalah 1/500 saat dari jarak 1 meter ke sasarannya.

7. Bruce Lee seorang yang sangat kuat, dia dapat melakukan pull up 50 kali dgn satu tangan. Bolo Yeung (aka Chong Li) yang sebegitu besar tidak pernah pun menang gusti lengan dgn Bruce Lee.

8. Bruce Lee dapat melakukan push up dgn satu tangan hanya dgn 2 jari (telunjuk dan ibu jari) dan kadang2 dengan dua tangan menggunakan ibu jari saja

9. Bruce Lee mempopularkan teknik ‘one inch punch’ iaitu tinju dari jarak 1 inci dlm satu tournament karate, dia mempraktikannya pada seorang juara judo jepun yang memiliki berat 100 kg. Judo jepun itu ditinju dari jarak 1 inci sampai terangkat kedua kakinya jatuh ke lantai. (baru tau hehehe)

10. Pada umur 13 tahun Bruce Lee berguru dgn Yip Man (film ip man tu) untuk belajar Wing Chun

11. Ada 3 murid Bruce Lee yg pernah memenangi World Karate Champion: Chuck Norris, Joe Lewis dan Mike Stone.

12. Di Amerika Bruce Lee mengajarkan kung fu kepada semua bangsa tanpa pilih kasih, di sebabkan itu dia ditentang oleh perguruan kung fu lain dgn tuduhan membocorkan rahsia Chinese Martial Art kepada bangsa lain. Bruce Lee menerima tentangan itu dan menghajar wakil dari perguruan tersebut dalam masa 3 minit. Menurut Bruce Lee perlawanan itu patut berakhir dlm beberapa saat saja. Mulai saat itu dia berlatih lebih gigih lagi, dan menemukan konsep “Jeet Kune Do”.

13. Film Dragon The Bruce Lee Story yg dilakonkan Jason Scott Lee adalah film yang tidak tepat dalam menggambarkan cerita sebenar Bruce Lee. Dlm film itu Bruce Lee ditendang dipunggungnya hingga menjadi lumpuh dan akhirnya duduk di kerusi roda. Dalam kejadian sebenar, kecederaan Bruce Lee disebabkan ia membuat latihan dgn beban yg terlalu berat dan menyebabkan cedera tulang belakang, dan sebenarnya dia tidak pernah pun duduk di kerusi roda.

14. Dalam masa dia berehat akibat dari cedera tulang belakangnya selama 6 bulan, terciptalah buku “Tao of Jeet Kune Do” yg menjadi best seller.

15. Waktu sebelum kematian Bruce Lee, pa qua (sejenis azimat yg dipercaya dapat menghalau semangat jahat) pada rumah Bruce Lee jatuh ditiup angin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Jun 24, 2010 by in Kongsi Bersama and tagged , , .
%d bloggers like this: