Citrasupply's Weblog

Inspirasi & Ekspressi Untuk Semua Golongan Di Malaysia

Pembodek oh pembodek!!

Didalam satu organisasi sesebuah pejabat mestilah mempunyai struktur ognanisasi untuk melancarkan proses kerja. Ia terbahagi kepada bos dan kuli kebiasaannya. Kalau syarikat tersebut besar dan dan ramai pekerja maka besarlah organisasi tersebut.

tujuan kita melakar organisasi nih supaya proses kerja dilaksana dengan betul dan semua ada kerja masing2 berdasarkan pada pecapaian, kemahiran dan kebolehan membuat keputusan. Besar tanggungjawab seseorang itu maka besar risiko dan amanah yang ditanggung.

Tapi yang aku dapat lihat sekarang manusia2 di Malaysia nih bila bekerja mesti ada kami pengampu atau bodek. Ish ish ish aku kekadang tak paham kenapa situasi nih terjadi. Kekadang kita nih lebih aggresif dari orang lama pun dikatakan pembodek. Iyalah tenaga dan fikiran orang muda nih luas dan diakui lum matang tapi apabila kita bekerja kita nak satu keputusan yang boleh membanggakan.

Kerja tetap kerja tapi yang aku tak suka mesti ada orang cuba nak melemahkan dan nak menjatuhkan. Pasal apa? pasal dengki khianat dan sakit hati. Kita nih yang aggresif kene pijak ngan org lama yang pembodek nih dengan memacam cara =

  1. Bila kita mengutarakan idea baru yang lebih positif kita di ‘SMASH’ cukup2 ngan orang lama terutama yang naik pangkat dgn cara ‘Tok Ampooo’ dengan alasan kita nih tak bagus dan idea cam ‘celaka’ padahal idea kita lebih baik dan teknologist
  2. Bila keluar proposal dari kita yang baru nih silap2 kena 10 kali buat pembetulan kalau boleh nak nama sipembodek nih dimasukkan dalam proposal kita. Walaupun tak ada kene mengena mesti atau WAJIB masukkan namanya dengan harapa bos paling atas nampak kerja si pembodek nih.
  3. Sipembodek menjadi BOS tempat kerja MESTI tak buat kerja . Pasal apa tau tau nak buat kerja . Kerja yang diorang tahu ialah Bodeks N Bodeks. Yang akan menjadi mangsa buaya sapa? kita yang bertahta di meja kuli.
  4. Mesyuarat mana2 pun mesti dia dipanggil. Kalau tak masam muka 2 ke 3 hari dan habis lah silap2 gaji tak naik atau kene posting tempat jauh. Kalau ahli politik takder masalah pasal mereka leh mengupah wakil dan pastikan dia dapat duit bukan kerja.
  5. Bos besar suka apa? Golf? karaoke? kelab hiburan? perempuan menggiurkan? sukan? kereta? cerita TV? fuhh memacam lagi yang mana kaki bodek nih mesti ikut citarasa bos. Yang tak pernah main golf sanggup beli set golf supaya dapat main sama2 ngan bos walaupun tau sipembodek nih BODOH golf.
  6. Cantas mencantas. Sesapa masuk meeting, berbincang berkumpulan atau bekerja tempat yang ramai bos mesti dapat rasa menda nih. Bila bos buat keputusan semua YES BOS padahal keputusan tu amat bodoh sekali dan cibai lahanat punya result tapi kumpulan gagak hitam pembodek nih sanggup mempertahankan keputusan bosnya agar bos tersebut dapat lihat sipembodek nih bagus orgnya dapat dapat sesama membantu menghancurkan organisasi dan mengaut keuntungan.
  7. Duit Oh Duit. Oiiii ini amat ditakuti sekali pasal ini umpama racun nuklear dan paling cikai racun paraquat. Dengan keputusan atau tindakan disusuli umpanan duit, maka terciptalah situasi PEMBODEK untuk raja dan negara. Ish tak sanggup aku nak cerita bab nih pasal kerana duit MALAYSIA dan KETUANAN MELAYU Hancussssssssssss!!!
  8. Bodek untuk kuasa. Menda nih sensitif pasal skang berebut rebut, sanggup tikam belakang, berbunuhan, pijak, sepak, terkam, cincang, gigit menggigit antasa satu sama lain, saling bertukar tukar kunci pintu jeriji pusat JKKK kampung sampai orang tak boleh masuk dan lama2 jadi gajah putih Pusat JKKK kampung, dan paling bahaya sanggup jual cipap dan kote untuk dapatkan kuasa. Ish sapa tu ? haaaa sapa yang terkena?
  9. Banyak lagi lahhh , kalau ada kongsi2 sesama.

Oiii macammana masyarakat dan negara kita nak maju kalau sikap kat atas ini bermaharajalela ? macamana anak cucu kita mewarisi trend bersih? Yang paling aku nampak orang melayu paling banyak pembodek. termasuk jabatan kerajaan, company melayu swasta, institusi pendidikan, Syarikat besar kempunyaan melayu. Mesti ada.

Pening aku memikirkan nasib rakyat negara aku nih yang menjadi mangsa kekejaman bodek mereka. Bodek punya pasal orang lain makan pasir kat rumah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Jun 20, 2008 by in Cerita Cerita and tagged , .
%d bloggers like this: